© Reuters. FILE PHOTO: Samolot Airbus A350-941 linii Ethiopian Airlines jest ciągnięty przez ciągnik wypychający dostawcy usług lotniczych DNATA na lotnisku w Zurychu w pobliżu Ruemlang, Szwajcaria, 14 grudnia 2022 r. REUTERS/Arnd Wiegmann
By Duncan Miriri
NAIROBI (Reuters) – Ethiopian Airlines oczekuje, że jego biznes pasażerski powróci do poziomu sprzed pandemii w swoim roku finansowym kończącym się w czerwcu, jego szef powiedział Reutersowi.
Największy przewoźnik Afryki będzie promować 12,7 mln pasażerów w ciągu roku, Mesfin Tasew Bekele powiedział w wywiadzie, wzrost z 8,6 mln pasażerów w poprzednim roku finansowym i 12,1 mln przed uderzeniem pandemii.
Mesfin przypisał prognozę zniesieniu ograniczeń w przemieszczaniu się po świecie, własnej ekspansji przewoźnika w zakresie nowych samolotów i destynacji oraz podpisanemu w zeszłym miesiącu porozumieniu pokojowemu kończącemu dwuletni konflikt na północy kraju.
Wszelkie opóźnienia w ponownym otwarciu Chin mogą jednak ograniczyć prognozy, powiedział Mesfin, ponieważ jest to kluczowy rynek zarówno dla pasażerów, jak i ładunków.
„Chiny pozostają w tyle w rozluźnianiu ograniczeń COVID (…). Jeśli nie będzie stopniowo rozluźniać ograniczeń począwszy od stycznia, może to mieć na nas negatywny wpływ” – powiedział Mesfin, który objął stanowisko prezesa w marcu
Ethiopian poradził sobie znacznie lepiej niż inni afrykańscy przewoźnicy podczas pandemii, dzięki swojemu biznesowi cargo, który był w stanie zrekompensować gwałtowny spadek ruchu pasażerskiego.
Już teraz patrzy poza kryzys zdrowotny z planem ekspansji, który ma podwoić flotę i sieć, zwiększyć roczny przychód i pasażerów odpowiednio o 400% i 440% do 2035 roku.
„Jeśli nie będziemy się rozwijać, nie możemy odnieść sukcesu” – powiedział Mesfin, dodając, że większa sieć da biznesowi korzyści skali.
W ramach planu ekspansji, Ethiopian zamawia nowe samoloty od Boeinga (NYSE:), Airbusa i De Havilland we wszystkich kategoriach, dążąc do podwojenia wielkości do 271, powiedział
Rozpoczęła nowe trasy do Zurychu, Ammanu i Bulawayo od lipca, powiedział Mesfin, i jest ukierunkowana na Singapur, Kuala Lumpur, Karachi, Kopenhagę i Atlantę, część dążenia do podwojenia międzynarodowych miejsc docelowych do 207 do roku docelowego.
Linia lotnicza inwestuje również w nowe lotnisko i obiekty szkoleniowe, powiedział szef.
Ethiopian jest w końcowych negocjacjach z rządem Nigerii, aby utworzyć narodową linię lotniczą dla narodu zachodnioafrykańskiego w ramach joint venture, powiedział Mesfin, dodając, że firma podpisała również umowę z rządem Demokratycznej Republiki Konga na podobny układ
„Te dwa są dużymi krajami z dużymi gospodarkami i populacjami zapewniającymi silną bazę dla narodowych przewoźników. Jesteśmy bardzo chętni do uruchomienia tych linii lotniczych w ramach partnerstwa” – powiedział