W dzisiejszych czasach nie trzeba być światowej klasy detektywem, aby zorientować się, co czyni film hitem. Wszystkie wskazówki wskazują na jednego winowajcę: IP. W 2022 roku box office został po raz kolejny zdominowany przez filmy, które przyprawiają Martina Scorsese o agitację. Spośród dziesięciu najlepiej zarabiających filmów na świecie w minionym roku, wszystkie dziesięć było produktami franczyzy, a dziewięć z tych dziesięciu to sequele. (Jeden, który nie był? Batman.) Zmęczenie sequelami byłoby zrozumiałe… gdyby było prawdziwe. Ale niestety, większość kinomanów zdaje się najbardziej pragnąć tego, co już zna. A przy okazji, krajobraz nie jest dużo lepszy w kraju, gdzie Elvis był jedynym „oryginałem”, któremu udało się wkraść do pierwszej dziesiątki.
W tym nasyconym sequelami świecie, Glass Onion: A Knives Out Mystery, teraz streaming na Netflix, przyjmuje stosunkowo odświeżające podejście. Jak sugeruje brak liczebnika w tytule, Rian Johnson nie jest zainteresowany budowaniem świata. Raczej, Knives Out’s jest trybem antologii, z każdym filmem zaprojektowanym nie tyle, by być następnym część historii – a raczej jako jeden fragment w zbiorze Glass Cebula zrzuca nas w zupełnie inne miejsce (Grecja), zachowując tylko jedną postać (sławny detektyw Benoit Blanc w wykonaniu Daniela Craiga) i podstawową konwencję serii (zagadka morderstwa). Jest tu wystarczająco dużo znajomości, by przyciągnąć masy, ale też sporo miejsca dla Johnsona, by mieszać rzeczy w ramach ustalonych ram
To pchanie i ciągnięcie jest dokładnie tym, co sprawia, że Glass Onion tak przyjemne. To także, prawdopodobnie, przyczyniło się do ogromnego sukcesu filmu w jego ograniczonym okresie kinowym. (Pod koniec listopada, Glass Onion spędził jeden tydzień w 600 kinach, zarabiając 15 milionów dolarów, co przekłada się na zawrotną sumę 25 tysięcy dolarów na teatr) Johnson jest w stanie zachować fundamentalne aspekty, które sprawiły, że pierwszy Knives Out popularny geniusz Blanc’a, wielki zespół i energiczna fabuła – pakując przy tym kilka zgrabnych niespodzianek Glass Onion to comfort food, przyrządzone w nowy sposób. Lub, bardziej do rzeczy: z błyszczącymi nowymi narzędziami
W Glass Onion, wszystko jest większe, jaśniejsze i bardziej krzykliwe. Film wysyła Benoit Blanc na prywatną wyspę w Grecji, gdzie potentat technologiczny o imieniu Miles Bron (Ed Norton) zorganizował wyszukane przyjęcie z zagadką morderstwa – z pomocą nikogo innego jak Gillian Flynn – aby zabawić swoje wewnętrzne grono przez długi weekend. Podczas gdy fabuła filmu jest starannie opracowana, aby utrzymać cię na palcach, obsada postaci jest tym razem raczej przewidywalna. Johnson przeszedł od staromiejskich patrycjuszy z Nowej Anglii do nowomiejskich cwaniaków. Poznajemy bro-baiting influencerów (Dave Bautista i Madelyn Cline), zuchwałą polityczkę (Kathryn Hahn), luźną modnisię (Kate Hudson) i skompromitowanego naukowca (Leslie Odom Jr.). Albo, jak wolą być nazywani: „Disruptors”
Kiedy zbliżasz się do szklanej fasady, zauważasz wszystkie pęknięcia.
Tak, widzieliście tych typów wyśmiewanych w innych niedawnych satyrach typu „zjedz bogacza”. Jasne, Glass Onion może być postrzegany jako cierpiący na te same problemy, co wiele z tych filmów – opiera się na dobrze wydeptanych tropach, a jego krytyka klasowa tnie mniej więcej tak głęboko, jak nóż do chleba. Jednak jest to najbardziej czarujący film z całej grupy, po części dlatego, że jego ton jest tak konsekwentnie zabawny, że nigdy nie udaje prawdziwej dzikości
Glass Onion, także, obfituje w zasoby udanego sequela. Podobnie jak Miles Bron, Big Tech (Netflix, w tym przypadku!) wyposażył Johnsona w żenujące bogactwo. Robi sport z wstawiania cameosów z listy A. Kareem Abdul-Jabar, Natasha Lyonne, a także nieżyjący już Stephen Sondheim i Angela Lansbury grają Among Us z Blanc over Zoom. Yo-Yo Ma przypadkiem jest na imprezie z Birdie Jay Kate Hudson, kiedy otrzymuje zaproszenie na weekendową ucieczkę. (Ethan Hawke, teoretycznie grający jakąś postać, pojawia się na jakieś dwie minuty, by wymazać z ust gości wszelkie ukryte COVID. A Hugh Grant subtelnie ujawnia, że jest życiowym partnerem Blanc. Jest pewien stopień, w którym Johnson wygina się z całą sławą, ale pasuje to do filmu: Nie ma nic bardziej pożądanego przez megabogatych niż bliskość celebrytów.
Czy zobaczymy ponownie Janelle Monáe w roli Andi? (Rian Johnson, proszę powiedz tak)
Nie chodzi też o same big-name’y, które dostają. Johnson ma swoją zabawę ze złym gustem nowobogackich. Kiedy łódź grupy dociera na wyspę, spotyka ich szklany dok wyrastający z wody, jakby prowadził do tajnej bazy szpiegowskiej. Rezydencja Bron, w której znajduje się szklana cebula, jest urządzona z tandetnym maksymalizmem rozpieszczonej czternastolatki. (Albo, wiesz, rzeczywistego miliardera). I w jednym z najlepszych gagów filmu, co wydaje się być pre-taped domu program treningowy prowadzony przez Serena Williams na urządzeniu fitness, okazuje się być rzeczywiste Serena Williams na żywo na zaplanowanej sesji wideo. To jest rodzaj rzeczy, które można wyciągnąć tylko w ustalonym i dobrze finansowane sequel
Ale drogie kawałki showmana Johnsona nie są jedynie płytkimi akrobacjami. Pomagają budować postacie i rozwijać historię. Kiedy zbliżasz się do szklanej fasady, zauważasz wszystkie pęknięcia. Rzeczy pękają, ujawniając, że bogactwo Brona jest gorszej jakości niż się wydaje, a Bron jest nierzetelnym opiekunem. I pomimo tego, że Bron wydaje pokaźną sumę na zorganizowanie dla swoich gości zagadki morderstwa, Blanc jest w stanie rozwiązać ją w kilka sekund. Sens filmu Johnsona nie jest głęboki, ale najwyraźniej nie można go powiedzieć wystarczająco głośno: Samozwańczy destruktorzy świata są, jak mówi Blanc, „idiotami”[s].” A ich głupie pieniądze, zabawne jak się wydaje, są, cóż, głupie
Pozostała zagadka dla Knives Out ma charakter egzystencjalny. Teraz, gdy Johnson napompował swój sequel do epickich rozmiarów, co robi dla Knives Out’s następny akt? W Glass Onion, reżyserowi uszło na sucho cieszenie się swoim bogactwem i posiadanie go również. Ale jeśli widzowie nie skonsumowali jeszcze całego bogactwa, jakie mogą zjeść, to chyba zbliżają się do punktu krytycznego. Ja na pewno! Daleko mi do pouczania mistrza łamigłówek, jakim jest Johnson, w jaki sposób stworzyć jego kolejną zagadkę. To powiedziawszy, mam nadzieję, że przy następnej Knives Out, Johnson robi to, co Glass Onion’s characters’ nie mogli: prawdziwie, autentycznie zaburzyć.
Max Cea
Max Cea jest pisarzem mieszkającym na Brooklynie. Jego prace pojawiły się między innymi w GQ, Vulture i Billboard.
Ta zawartość jest importowana z OpenWeb. Możesz być w stanie znaleźć tę samą treść w innym formacie, lub możesz być w stanie znaleźć więcej informacji, na ich stronie internetowej.