Brytyjski producent luksusowych samochodów Aston Martin obchodzi w tym roku 110. rocznicę powstania, ale jego oczy skierowane są na drogę, a nie na lusterko wsteczne. 24 maja, w hotelu du Cap-Eden-Roc, w Antibes, we Francji, niedaleko Cannes, firma zaprezentuje pierwszy ze swoich samochodów sportowych nowej generacji (zobacz zdjęcie zwiastunowe, tutaj), a następnego wieczoru nowy model trafi do najwyżej licytującego podczas gali charytatywnej AmfAR w hotelu. Następnie, 28 maja, niedaleko Riwiery, zespół Formuły 1 marki weźmie udział w wyścigu Grand Prix Monako.
Komentując wybór Festiwalu Filmowego w Cannes jako miejsca premiery nowego modelu, Marco Mattiacci, globalny dyrektor ds. marki i handlu Aston Martin, powiedział: „Branża filmowa to nasze miejsce”
Cary Joji Fukunaga, Daniel Craig i Léa Seydoux na planie filmu „Nie czas umierać”
Aston Martin jest prawdopodobnie najbardziej znany ze swojego związku z Jamesem Bondem, który rozpoczął się, gdy producenci Cubby Broccoli i Harry Saltzman wybrali DB5 jako samochód 007 w filmie „Goldfinger” z 1964 roku W oświadczeniu obecni producenci Bonda, Michael G. Wilson i Barbara Broccoli, powiedzieli Variety: „Sześćdziesiąt lat później nadal łączy nas wyjątkowa relacja, a pojazdy marki odegrały główne role w 13 z 25 filmów”
Mattiacci komentuje: „[The Bond franchise] był fenomenalną platformą do zwiększania świadomości i znajomości naszego produktu”
Marek Reichman, wiceprezes wykonawczy i dyrektor kreatywny Aston Martin, ujawnia, że zespół produkcyjny Bonda miał niezamierzony wpływ na jeden z modeli marki, Vantage. „One [of the Bond film directors], Sam Mendes, prawdopodobnie wpłynął na projekt Astona Martina ze względu na samochód, który pojawia się w „Spectre”, DB10. Przeszliśmy od DB9 do DB11, ponieważ DB10 należał do Jamesa Bonda. Nigdy nie używaliśmy go jako samochodu drogowego, ponieważ został zaprojektowany specjalnie na potrzeby filmu. Był szkic, który Sam [Mendes], Barbara [Broccoli] i Daniel [Craig, who played Bond] zobaczyli w studiu i zasadniczo powiedzieli: „Chcemy ten samochód”, a jego dostarczenie od szkicu do rzeczywistości zajęło nam sześć miesięcy.
„Oczywiście konieczność zrobienia czegoś tak szybko oznaczała, że nie przeszedłem przez normalny proces… to nie jest zwlekanie. Nigdy tak nie jest. Ale nie miałem czasu na myślenie. Było to więc bardzo surowe dzieło, ale zyskało uznanie. Z tego powodu stwierdziliśmy: „Wiesz co, nasz nowy Vantage, który stał się podstawowym samochodem, powinien czerpać z tego inspiracje”. Nie zrobiliśmy tego celowo, ale można powiedzieć, że ten film wpłynął na program Vantage”
Sean Connery w filmie „Goldfinger” z 1964 roku Everett Collection
Bond nie jest jedynym związkiem marki z showbiznesem. Inne filmy i programy telewizyjne, w których pojawiła się marka, to „Top Gun: Maverick”, „Batman”, „The Crown”, „Infinite”, „Fast & Furious 7”, „The Persuaders!” i „The Birds” W 2021 roku włoski reżyser Luca Guadagnino nakręcił reklamę z Joshem O’Connorem w roli głównej, przedstawiającą Astona Martina DBX, pierwszego SUV-a marki. Wśród VIP-ów zauważonych za kierownicą Astona Martina znaleźli się król Karol III, David Beckham, Mick Jagger, Paul McCartney, Halle Berry, Hugh Grant, Jason Statham, Elton John, Elle MacPherson i Jay Kay z Jamiroquai.
W 2020 roku Lawrence Stroll został prezesem wykonawczym firmy i postanowił uczynić Astona Martina „pierwszym na świecie” [sports car] marką, która połączy wysokie osiągi i luksus” Firma koncentruje się na rynku ultraluksusowym, kładąc nacisk na indywidualne podejście. „Skupiamy się na znacznie większej personalizacji – nazywamy to Q, od filmów o Bondzie – znacznie bardziej szytej na miarę; personalizacji pod każdym względem” – mówi Stroll. „I łączymy to podejście z wydajnością odpowiadającą luksusowi, co naprawdę czyni nas wyjątkowymi na rynku. Jest wiele świetnych luksusowych samochodów, jest wiele świetnych samochodów sportowych o wysokich osiągach, ale tak naprawdę nikt nie robi obu tych rzeczy”
Stroll wierzy, że następna generacja samochodów sportowych pozwoli marce wyprzedzić konkurencję. „Zabierze nas w znacznie bardziej dynamiczną, napędzaną osiągami podróż. Moc wyjściowa, konie mechaniczne są znacznie większe, a dynamika jazdy jest znacznie lepsza. Część tej technologii zaczerpnęliśmy od naszego zespołu Formuły 1” – mówi.
W całej swojej historii Aston Martin skupiał się na jakości, a nie na ilości. Mantra, jak mówi Reichman, zawsze brzmiała: „Musisz pozostać limitowany, musisz pozostać szyty na miarę, musisz pozostać cenny, a nie dać się wciągnąć w świat rynku masowego, za którym podążają inne marki”
Dodaje: „W ciągu 110 lat wyprodukowaliśmy około 110 000 samochodów; wyprodukowanie 110 000 samochodów zajmuje Toyocie około dwóch dni. Dlatego zawsze stawialiśmy na doskonałość, rzadkość i kunszt”
Mattiacci dodaje: „Naszym celem jest zawsze sprzedaż o jeden samochód mniej niż wymaga tego rynek”
Josh O’Connor wystąpił w filmie reklamowym Luki Guadagnino dla Astona Martina DBX
W przypadku niektórych modeli produkowana jest tylko ograniczona liczba samochodów. Na przykład, jeśli chodzi o Valkyrie, wyprodukowano tylko 150 samochodów, ale było na nie 400 chętnych.
Klient Aston Martina jest postrzegany jako wyrafinowany i wymagający. Reichman mówi: „[The car] mówi coś o tym, kim jesteś. Nie mówi: „Hej, mam więcej pieniędzy niż rozumu” Mówi: „Mam więcej stylu i gustu niż ktokolwiek inny””
Mattiacci mówi: „Aston Martin ma ten rodzaj piękna i wyrafinowania, który pozwala marce przemawiać do pewnego rodzaju odbiorców, którzy nie chcą się popisywać” Reichman dodaje: „Zawsze byliśmy synonimem piękna, osiągów i dynamiki, ale jest w tym pewna niedopowiedziana elegancja”
Zamiast po prostu sprzedawać więcej samochodów, firma ma inny cel, który pomagają jej osiągnąć media społecznościowe i Formuła 1. „Nie skupiamy się na transakcyjnym aspekcie naszej działalności; naszym celem jest budowanie społeczności, która podziela nasze wartości” – mówi Mattiacci.
Wraz z postępem technologicznym, wygląd zewnętrzny samochodów może nie ulec radykalnej zmianie, ale to we wnętrzu samochodu kryją się możliwości innowacji. „To właśnie we wnętrzu można zaobserwować największe zmiany technologiczne, ponieważ jest ono bardziej otwarte na przestrzeń cyfrową” – mówi Reichman.
Aston Martin Valkyrie: wyprodukowano tylko 150 egzemplarzy
Jednym z czynników, który napędza zmiany technologiczne, jest skrzyżowanie zespołu Formuły 1 z zespołami projektowymi i inżynieryjnymi samochodów drogowych. „Obecnie mamy do czynienia ze wzajemnym przenikaniem się: od jasności przekazu, wizji, osiągów, aż po kolor” – mówi Reichman.
Dodaje jednak, że jak zawsze najważniejsze będzie to, jak się prowadzi Astona Martina. „Wrażenia z jazdy, odczucia wewnątrz, zapach, dotyk i do pewnego stopnia dźwięk, są niezwykle ważne, aby utrzymać zaangażowanie w produkt”