© Reuters. FILE PHOTO: Ludzie spacerują po ruchliwej ulicy handlowej, podczas tradycyjnych wyprzedaży Boxing Day w Londynie, Wielka Brytania, 26 grudnia 2022 r. REUTERS/Maja Maciejkowska/File Photo
By William Schomberg
LONDYN (Reuters) – Uszczypnięci inflacją brytyjscy konsumenci zmniejszyli swoje zakupy o najwięcej w kluczowym miesiącu grudniu od co najmniej 25 lat, oficjalne dane pokazały w piątek, gasząc nadzieje na świąteczny impuls dla flagującego kraju sektora detalicznego.
Wielkość sprzedaży spadła o 5,8% w porównaniu z grudniem 2021 roku, największy spadek dla tego miesiąca w rejestrach sięgających 1997 roku, a także dziewiąty miesiąc z rzędu, w którym spadła w ujęciu rocznym.
Sprzedaż nieoczekiwanie spadła o 1% od listopada, powiedział Office for National Statistics, myląc prognozę wzrostu o 0,5% miesięcznie w ankiecie Reutersa wśród ekonomistów.
Funt szterling spadł wobec dolara amerykańskiego i euro.
Olivia Cross, z firmy konsultingowej Capital Economics, powiedziała, że zaskakujący spadek sugeruje, że niektóre z odporności widziane w gospodarce pod koniec 2022 roku petered out w grudniu.
„Co więcej, uważamy, że większość oporu na aktywności z wysokiej inflacji i rosnących stóp procentowych musi być jeszcze odczuwalna”, powiedziała.
Badanie wykazało pierwszy od trzech miesięcy spadek zaufania konsumentów w styczniu, które spadło z powrotem blisko najniższego poziomu od co najmniej 1974 roku.
Powszechnie oczekuje się, że brytyjska gospodarka wpadnie w recesję.
Wielkość sprzedaży detalicznej spadła o 3,0% w 2022 roku, co jest ich najgorszym całorocznym wynikiem od co najmniej 1997 roku.
Heather Bovill, ONS zastępca dyrektora ds. badań i wskaźników ekonomicznych, powiedział, że sprzedaż żywności wzrosła w listopadzie, ponieważ kupujący zaopatrzyli się wcześnie na Boże Narodzenie, ale spadli ponownie w grudniu z supermarketami łączącymi spadek z rosnącymi kosztami życia.
Sprzedaż żywności spadła o 0,3% w grudniu po miesięcznym wzroście o 1,0% w listopadzie. Wielkość sprzedaży w sklepach niespożywczych spadła o 2,1%.
W ujęciu wartościowym ogólne wydatki zmniejszyły się w stosunku do listopada o 1,2% miesiąc do miesiąca.
PLAN WZROSTU
W czwartek gubernator Banku Anglii Andrew Bailey zabrzmiał w bardziej optymistycznej nucie, mówiąc, że ostatnie spadki inflacji były „początkiem znaku, że narożnik został odwrócony.”
Mimo to oczekuje się, że BoE podniesie stopy procentowe po raz dziesiąty z rzędu 2 lutego.
Helen Dickinson, szefowa British Retail Consortium, powiedziała, że detaliści i klienci nadal borykają się z presją kosztów, ale sytuacja poprawi się w drugiej połowie 2023 roku.
Świąteczne aktualizacje handlowe z największych brytyjskich detalistów, w tym Tesco (OTC:), Sainsbury’s i Marks & Spencer (OTC:), były lepsze niż oczekiwano z kupującymi powracającymi do sklepów kosztem online kluczowym trendem.
ONS powiedział, że sprzedaż online spadła w grudniu ze strajkami pracowników poczty czynnikiem.
Detalista internetowy Boohoo odnotował 11% spadek przychodów w okresie Bożego Narodzenia, zraniony przez strajki.
Wzrost kosztów utrzymania uderzył w detalistę wyższej klasy Ocado (LON:) w wynikach ogłoszonych na początku tygodnia.
Prezes Tesco, John Allan, powiedział, że piątkowe dane podkreślają potrzebę długoterminowej strategii wzrostu gospodarczego.
„To co chcielibyśmy zobaczyć od rządu to naprawdę poważny, przemyślany, długoterminowy plan wzrostu” – powiedział Allan w radiu BBC.