By The Jamestown Foundation – Mar 18, 2023, 12:00 PM CDT
- Chiny, Kirgistan i Uzbekistan uregulowały wszystkie kwestie techniczne związane z budową linii kolejowej.
- Po ukończeniu linii kolejowej, przyniesie ona nie tylko setki milionów dochodu z tranzytu dla Kirgistanu, ale także zmieni kraj z pozbawionego dostępu do morza w połączony z lądem.
- Kolej podniesie geopolityczne znaczenie Kirgistanu w regionie.
Przez wiele lat kolejni przywódcy Kirgistanu nie potrafili wykorzystać strategicznego położenia swojego kraju wzdłuż najkrótszej trasy łączącej Chiny z Azją Środkową i dalej z Bliskim Wschodem i Europą. Teraz pojawiają się ostrożne nadzieje, że może się to zmienić. Obecny prezydent Kirgistanu Sadyr Dżaparow jest zdeterminowany, aby na nowo zdefiniować rolę swojego kraju w regionalnych i szerszych stosunkach międzynarodowych, o czym świadczy podpisanie przez niego umów z Uzbekistanem i Chinami, dotyczących m.in. lepszej współpracy w zakresie infrastruktury i rozwoju tranzytu (Akipress.com, 7 lutego 2022 r.; Newscentralasia.net, 28 stycznia). Ten odnowiony optymizm wynika z ogłoszonych planów, zgodnie z którymi do końca 2023 roku Kirgistan rozpocznie budowę swojej części strategicznej linii kolejowej Chiny-Kirgistan-Uzbekistan (The Diplomat, 26 września 2022). Choć szczegóły mechanizmu finansowania tego projektu pozostają niejasne, kirgiscy urzędnicy są przekonani, że wszystkie sprawy zostaną stopniowo rozwiązane.
Kiedy Dżaparow został wybrany na prezydenta Kirgistanu w styczniu 2022 roku, za swoje najważniejsze priorytety w polityce zagranicznej uznał nacjonalizację kopalni Kumtor, jednej z największych kopalni złota na świecie; uregulowanie sporów granicznych z sąsiednim Uzbekistanem i Tadżykistanem; oraz dokończenie budowy kolei Chiny-Kirgistan-Uzbekistan. Jak dotąd, jego osiągnięcia na tych frontach są dość imponujące. W zeszłym roku rząd Kirgistanu zawarł formalną ugodę z kanadyjską firmą górniczą Centerra w sprawie nacjonalizacji kopalni Kumtor, która przez ponad dwie dekady tkwiła w korupcji i sporach środowiskowych. Pełna kontrola nad kopalnią i jej dochodami z eksportu złota znacznie zwiększy niezależność gospodarczą i finansową kraju (Prezydent.kg, 4 kwietnia 2022).
Pod koniec stycznia 2023 roku, podczas wizyty państwowej uzbeckiego prezydenta Szawkata Mirzijojewa w Biszkeku, obaj przywódcy wymienili powiadomienia o zakończeniu krajowych procedur ratyfikacji historycznej umowy o demarkacji granicy między dwoma sąsiadami, których relacje od tego czasu urosły nawet do poziomu wszechstronnych partnerów strategicznych. Umowa graniczna Kirgistanu i Uzbekistanu może potencjalnie stanowić silny impuls dla Kirgistanu i Tadżykistanu do osiągnięcia podobnego kompromisu w ich sporze granicznym, pomimo faktu, że oba kraje stoczyły co najmniej dwie krótkie, ale niezwykle brutalne wojny graniczne w dolinie Fergany w kwietniu 2021 roku i ponownie we wrześniu 2022 roku. Starcia te spowodowały łączną śmierć ponad 150 osób po obu stronach. Żyzne ziemie Doliny Fergany są dzielone przez Kirgistan, Tadżykistan i Uzbekistan, a zagraniczni eksperci od dawna uważali je za potencjalnie podatne na konflikty terytorium na styku tych trzech państw. Dżaparow wielokrotnie powtarzał, że traktat o granicy kirgisko-uzbeckiej służy jako przykład do wynegocjowania podobnego porozumienia o delimitacji granicy Kirgistanu z Tadżykistanem (Gazeta.uz, 27 stycznia).
Uważa się, że Chiny, Kirgistan i Uzbekistan uregulowały wszystkie kwestie techniczne związane z budową linii kolejowej, w tym rozważania dotyczące przebiegu linii kolejowej wewnątrz terytorium Kirgistanu oraz wielkości rozstawu torów kolejowych (Eurasianet, 15 września 2022). Pozostawia to jedynie mechanizm finansowania, który będzie jeszcze negocjowany po zakończeniu studium wykonalności przez Chiny latem tego roku. Fakt, że chińscy inżynierowie założyli biura w Biszkeku i są aktywni na miejscu, świadczy o tym, że tym razem wszystkie strony wydają się zaangażowane w realizację tego projektu. Oczekuje się, że ostateczne studium wykonalności przygotowane przez Instytut Projektowania i Pomiarów Chińskiej Grupy Kolejowej zostanie ukończone do 1 czerwca (24.kg, 22 stycznia).
Gdy linia kolejowa zostanie ukończona, nie tylko przyniesie setki milionów dochodu z tranzytu do Kirgistanu, ale także zmieni kraj z pozbawionego dostępu do morza w połączony lądem, łącząc Wschód z Zachodem. Połączenie to całkowicie zredefiniuje geopolityczną pozycję Biszkeku nie tylko w Azji Centralnej, ale także w całej szerszej Eurazji.
Ze względu na te okoliczności Biszkek może spoglądać poza Azję Centralną. W 2023 roku Japarow ma udać się do Iranu i Pakistanu. Oba kraje są członkami Szanghajskiej Organizacji Współpracy, które starają się zainteresować państwa Azji Centralnej ze względu na potencjalne połączenie regionalnych korytarzy tranzytowych z irańskimi i pakistańskimi portami morskimi w celu prowadzenia handlu z szerszym światem. Warto zauważyć, że zarówno Teheran, jak i Islamabad dostarczają Tadżykistanowi, obecnie regionalnemu rywalowi Kirgistanu, różnego rodzaju sprzęt wojskowy i broń, w tym drony (24.kg, 2 lutego; Ru.irna.ir, 5 lutego).
Podczas spotkań we wrześniu 2022 r. między urzędnikami kirgiskimi i irańskimi w celu ożywienia handlu i połączeń transportowych, w geście dobrej woli władze irańskie przeznaczyły dla Kirgistanu działkę w porcie Bandar Abbas. Prezydent Iranu Ibrahim Raisi zobowiązał się również do podzielenia się z Biszkekiem osiągnięciami naukowymi i technologicznymi swojego kraju oraz wiedzą ekspercką, w tym w sferze wojskowej (Ru.irna.ir, 15.09.2022). Fakt, że Iran zachował neutralność podczas starć na granicy kirgisko-tadżyckiej i nie poparł otwarcie bliskiego językowo Teheranu Tadżykistanu, został zauważony przez Biszkek, który oskarżył sąsiada o zainicjowanie walk. Irańscy wojskowi zapewnili kirgiski rząd, że konsekwentnie powtarzają Duszanbe, iż dostarczane Tadżykistanowi irańskie drony Ababil-2 nie zostaną użyte przeciwko Kirgistanowi. Zapewnili również Biszkek, że drony te są wyposażone jedynie w celu pełnienia funkcji rozpoznawczych (24.kg, 10 listopada 2022).
Połączenie sieci kolejowych Azji Centralnej z portami morskimi Iranu i Pakistanu jest od dawna strategicznym celem państw Azji Centralnej (Nikkei, 18 marca 2021; Eurasianet, 4 maja 2021). Obecnie linie kolejowe z Uzbekistanu i Kazachstanu są połączone z irańskim portem Bandar Abbas przez Turkmenistan. Znaczenie tych połączeń wzrosło, ponieważ północne trasy przebiegające przez Rosję stały się nie do utrzymania z powodu brutalnej wojny Rosji z Ukrainą. Możliwe połączenia kolejowe do pakistańskich portów przez Afganistan są nadal na etapie projektowania, przy czym Uzbekistan wykona większość ciężkich prac (The Diplomat, 26 lipca 2022).
Ogólnie rzecz biorąc, jeśli sytuacja polityczna w Kirgistanie pozostanie stabilna z Dżaparowem u steru, rozpoczęcie budowy linii kolejowej Chiny-Kirgistan-Uzbekistan będzie oznaczać kolejny kluczowy kamień milowy dla tego kraju w osiąganiu wytyczonych celów polityki zagranicznej.
Przez Fundację Jamestown
More Top Reads From Oilprice.com:
- Will Juicy Dividends Get Axed Amid Rising Interest Rates?
- Four Out of Six French Refineries To Stop Operations As Strikes Escalate[196590]
- Sieć rurociągów wodorowych na Morzu Północnym jest możliwa
Pobierz darmową aplikację Oilprice App już dziś
Powrót do strony głównej
The Jamestown Foundation
Założona w 1984 roku The Jamestown Foundation jest niezależną, bezstronną instytucją badawczą, poświęconą dostarczaniu aktualnych informacji dotyczących krytycznych wydarzeń politycznych i strategicznych w Chinach,..
Więcej Info
Powiązane posty
Zostaw komentarz