Trzy lata temu Justine Kurland wyruszyła, by zniszczyć swoją osobistą bibliotekę. Kurland, fotografka, której prace wiszą w światowej sławy muzeach, takich jak Whitney i Guggenheim, mieszka w kamienicy na Dolnym Manhattanie, wypełnionej książkami. Przeglądając swoją kolekcję drogich, bogato wydanych książek o fotografii, zdała sobie sprawę z czegoś: 99 procent z nich zostało napisanych przez białych mężczyzn. Na początku ten fakt ją zaniepokoił, potem zainspirował.
Uzbrojona w nożyczki, klej i bardzo ostry nóż, Kurland przystąpiła do projektu, który miał określić kolejną fazę jej kariery. Pokroiła każdą fotoksiążkę na plasterki, a następnie wykorzystała wewnętrzną stronę okładki jako płótno dla nowego kolażu, łącząc obrazy z książki w swoją własną feministyczną krytykę. To, co zaczęło się jako punk-rockowy akt zniszczenia, wkrótce przerodziło się w akt odkupienia, w którym chodzi o „radość z bycia wyemancypowaną od mężczyzn” Jak wyjaśnia Kurland, „chodzi tak naprawdę o deprogramowanie tego, czym jest patrylinearna idea fotografii i kto jest jej właścicielem”
Artykuł ukazał się w numerze Esquire z marca 2023 r
subskrybuj
Esquire podkreśla pracę Kurlanda w ramach „The Art of Moving Forward”, współpracy między Hearst i Whitney, aby wzmocnić głosy kobiet artystów na cześć Międzynarodowego Dnia Kobiet 2023 (8 marca).
Luxury, na zdjęciu powyżej, powstał na podstawie książki fotografa Martina Parra o tym samym tytule. Kurland, lat 53, widzi Luksus jako badanie związku między formami promienistymi a kobiecą anatomią – erotyczny obraz kobiecej przyjemności, a nie uprzedmiotowienie kobiecej formy przez mężczyzn. Parr wysłała Kurlandowi swoją książkę, nie mogąc się doczekać włączenia jej do projektu. Jednak nie wszyscy jej rozmówcy byli tak przychylni. Na początku napisała do kilku fotografów, oferując im możliwość zakupu kolaży wykonanych z ich książek. Niektórzy się obrazili, inni nie odpowiedzieli, żaden nie dokonał zakupu. Ponad 150 kolaży później, projekt na zawsze zmienił Kurland i jej mieszkanie. „Nie mam już mężczyzn na moich półkach z książkami” – mówi. „Wycięłam wszystkich mężczyzn. Teraz na moich półkach są same kobiety, osoby kolorowe i artyści queer”
Gdy świat sztuki powoli zmierza w kierunku bardziej inkluzywnego kanonu, Kurland opowiada się za wzięciem noża X-Acto do istniejącego porządku. „Kiedy pozbędziesz się status quo”, mówi, „tworzysz przestrzeń, aby usłyszeć niuanse tego, skąd pochodzą głosy wszystkich tych innych artystów” To sprawi, że powstanie zupełnie inny kolaż.
Ta historia jest prezentowana we współpracy z Johnnie Walker, która przyznała ponad 1 milion dolarów dotacji dla firm prowadzonych przez kobiety i pomaga kobietom pokonywać historyczne bariery, pokazując historie kobiet czyniących postępy.
Adrienne Westenfeld
Books and Fiction Editor
Adrienne Westenfeld jest Books and Fiction Editor w Esquire, gdzie nadzoruje relacje z książek, redaguje fikcję i kuratoruje Esquire Book Club.