vulcanus – stock.adobe.com
Santander poinformował o wzroście liczby oszustw polegających na podszywaniu się pod inne osoby i przyznał, że jego własny szef ds. oszustw został podszyty przez oszusta
Przez
- Karl Flinders,Główny reporter i starszy redaktor EMEA
Opublikowano: 05 maja 2023 12:30
Santander Bank poinformował o 11-procentowym wzroście liczby oszustw dokonywanych poprzez podszywanie się pod inne osoby i przyznał, że jego własny szef ds. oszustw został podszyty w ramach kradzieży 60 tys. funtów od klienta.
Według danych banku, oszustwa przez podszywanie się w pierwszych trzech miesiącach tego roku były warte 10,2 mln funtów, a ofiary straciły średnio 6 906 funtów.
Oszustwo podszywania się to sytuacja, w której oszuści podszywają się pod zaufaną organizację lub osobę, aby oszukać ludzi do dokonania płatności na ich rzecz za pośrednictwem rozmowy telefonicznej lub wiadomości e-mail.
Oszustwa te omijają systemy zabezpieczeń bankowych, ponieważ to prawdziwi klienci dokonują transakcji.
Przestępcy używają spoof połączeń lub sms-ów, aby wydawały się prawdziwe, klonując numer lub identyfikator nadawcy, co oznacza, że wyglądają identycznie jak prawdziwe dane kontaktowe, których klienci spodziewaliby się zobaczyć od swojego banku.
W rzeczywistości Santander przyznał, że jeden klient stracił 60 000 funtów przez oszusta podszywającego się pod jego własnego szefa ds. ryzyka oszustw, Chrisa Ainsleya.
Santander powiedział, że ofiara otrzymała wiadomość tekstową z prośbą o potwierdzenie płatności w wysokości 500 funtów, a ona natychmiast odpowiedziała potwierdzając „nie”. Następnie klient otrzymał połączenie ze spoofed caller ID pojawiające się jako numer Santander. Oszust przedstawił się jako Ainsley.
Oszust twierdził, że próbowano dokonać dalszych płatności i doradził ofierze, aby pilnie przeniosła środki na nowe, „bezpieczne konto”. Ofiara przelała na konto oszusta środki w wysokości 60 000 funtów.
„W tym przypadku, ze względu na indywidualne okoliczności, Santander był w stanie zwrócić klientowi pieniądze, ale nie zawsze może to być możliwe” – powiedział Santander. „Dlatego klienci powinni być czujni, jak chronić się przed staniem się ofiarą oszustwa”
Ainsley powiedział:„Oszuści nie pozostawiają kamienia na kamieniu w oszukiwaniu ofiar, a jako ktoś pracujący z kolegami w całym Santanderze, aby chronić klientów przed oszustwami, było to dość zaskakujące, aby odkryć oszustów podszywających się pod mnie. Naśladownictwo nie jest w tym przypadku formą pochlebstwa, ale raczej przypomnieniem, że nikt z banku lub legalnej organizacji nigdy nie próbowałby nakłaniać Cię do przelania środków na inne konto.
„Ludzie nie powinni wahać się przed zerwaniem kontaktu z każdym, kogo podejrzewają, i odnieść się do zaufanych źródeł informacji, takich jak strona internetowa ich banku lub przez telefon 159, gdzie mogą zostać połączeni z obsługą klienta”, powiedział.
Czytaj dalej IT dla usług finansowych
Wolumen oszustw APP ma się podwoić do 2026 roku, mówi raport
Przez: Alex Scroxton
Santander wzywa do współpracy w walce z oszustwami APP
Przez: Alex Scroxton
Bank ostrzega przed wzrostem liczby oszustw internetowych związanych z kosztami utrzymania
Przez: Karl Flinders
Wielka Brytania ma największy problem z oszustwami kartowymi w Europie
Przez: Karl Flinders