DALLAS – Southwest Airlines powiedział, że spodziewa się powrotu do normalnych operacji w piątek po cięciu około dwóch trzecich swojego harmonogramu w ostatnich dniach, w tym odwołując kolejne 2,350 lotów w czwartek.
Southwest walczy o odzyskanie po tym, jak został przytłoczony przez zimową burzę, która pozostawiła setki pilotów i stewardów utknęły poza pozycją do obsługi lotów.
Jest prawdopodobne, że znacznie więcej niż 1 milion pasażerów zostało dotkniętych. Southwest odwołał ponad 13 000 lotów, odkąd jego topnienie rozpoczęło się 22 grudnia. Jego samoloty mają 143 do 175 miejsc i prawdopodobnie były prawie w pełni zarezerwowane w okolicach świąt Bożego Narodzenia i Nowego Roku.
Inne linie lotnicze wracają do pełni sił. Delta, American i United razem odwołały około 30 lotów do późnego ranka, według trackera FlightAware.
Odwołania Southwest wyniosły 58% rozkładu lotów, nieco lepiej niż w poprzednich dniach. Przewoźnik z Dallas odpowiadał za ponad 95% wszystkich odwołanych lotów w Stanach Zjednoczonych w czwartek.
O jedynej dobrej wiadomości dla pasażerów Southwest było to, że 98% lotów, które wystartowały w czwartek, udało się wylądować w ciągu 15 minut od harmonogramu, spełniając rządową definicję przylotu na czas.
Southwest przyznał, że ma nieodpowiednią i przestarzałą technologię, która może pozostawić załogi lotnicze poza pozycją, gdy uderza zła pogoda.
Linia lotnicza odrzuciła prośby o udostępnienie kierownictwa w celu uzyskania komentarza i nie przedstawiła aktualizacji na temat operacji na swojej stronie internetowej. Jego głównym publicznym zasięgiem było zamieszczenie oświadczeń wideo przez CEO Roberta Jordana i jego głównego oficera handlowego.
Jordan stoi w obliczu kryzysu zaledwie 11 miesięcy po tym, jak został CEO, zastępując długoletniego lidera Gary’ego Kelly’ego. Southwest miał 88 samolotów i 7000 pracowników, gdy Jordan dołączył 35 lat temu. Teraz ma ponad 700 samolotów i ponad 60 000 pracowników.
Przemawiając do reporterów miesiąc temu w siedzibie Southwest w Dallas, zrelaksowany i żartobliwy Jordan mówił w pochlebnych słowach o kulturze linii lotniczej i obsłudze klienta. Nakreślił pięć priorytetów, w tym modernizację technologii linii lotniczej do planowania pilotów i stewardess.
„Naprawdę uważam, że skala i wzrost linii lotniczej wyprzedził narzędzia, które mamy” – powiedział. „Nie ma w tym niczyjej winy – wymaga inwestycji – i wszystko to zrobimy”
Jordan nie podał harmonogramu ani liczby dolarów dla tej inwestycji, ani nie wyjaśnił, dlaczego linia lotnicza nie wykonała już pracy. Ale jego komentarze na temat archaicznego systemu planowania załogi linii lotniczej wydawały się zapowiadać jedną z głównych przyczyn obecnego krachu – niezdolność do zajęcia pozycji przez pilotów i stewardessy, gdy dochodzi do zakłócenia operacji.
„Mamy wiele załóg przemieszczających się po całym kraju” – powiedział wtedy. „Jeśli dostaną zmianę przydziału – muszą iść do innego miasta lub innego lotu niż myśleli, lub dostaną zmianę przydziału do nowego hotelu – ktoś musi do nich zadzwonić lub w zasadzie na lotnisku ścigać ich i powiedzieć im, jak wygląda ich ponowna trasa.
„Więc przy naszym rozmiarze i skali, to po prostu nie jest OK”
Rząd federalny prowadzi śledztwo w sprawie tego, co stało się w Southwest.
Southwest dodał stronę do swojej witryny internetowej specjalnie dla utkniętych podróżnych, a także zaprosił klientów do złożenia rachunków za nieoczekiwane wydatki. Linia lotnicza powiedziała, że rozważy zwrot „rozsądnych” wydatków na posiłki, pokoje hotelowe i alternatywny transport poniesiony między 24 grudnia a 2 stycznia. Obrońcy konsumentów skrytykowali użycie słowa „rozsądne” jako zbyt niejasne.
Tysiące klientów nie było w stanie skontaktować się z linią lotniczą w tym tygodniu, ponieważ system telefoniczny Southwest był przeciążony. Piloci i stewardessy również zgłosili, że zostali wstrzymani na wiele godzin.
Inwestorzy wydają się myśleć, że Southwest może w końcu poradzić sobie z kryzysem. Akcje firmy wzrosły o ponad 3% , ale nadal są w dół 8% na tydzień.
Linia lotnicza nie podała szacunków, ile przychodów straciła i ile dodatkowych kosztów poniesie – Sekretarz transportu Pete Buttigieg i niektórzy członkowie Kongresu domagają się, aby Southwest zapłacił utkniętym podróżnym za pokoje hotelowe, posiłki i loty zastępcze, które zarezerwowali na innych liniach lotniczych.
Jedna wskazówka na temat tagu cenowego: Southwest powiedział, że zakłócenie w październiku 2021 roku kosztowało go 75 milionów dolarów. Ten topielec był znacznie mniejszy, powodując około 2 000 odwołanych lotów w ciągu czterech dni. Wtedy, jak w tym tygodniu, rozwiązaniem Southwest było cięcie harmonogramu, aby ustabilizować operację.
Southwest był jak dotąd najbardziej dochodową amerykańską linią lotniczą w tym roku, zarabiając 759 milionów dolarów dochodu netto do września.
Analityk linii lotniczych Raymond James, Savanthi Syth, powiedziała w czwartek, że nadal spodziewa się, że firma odnotuje niewielki zysk w czwartym kwartale, ale niektórzy konsumenci prawdopodobnie przełączą się z Southwest na inne linie lotnicze w ciągu najbliższych kilku miesięcy podczas rezerwacji podróży.
Skontaktuj się z nami na letters@time.com.