Show Biznes

W głąb rzeczywistości z Hannah Einbinder

d

Ryan Pfluger

Jest kilka dni przed premierą drugiego sezonu Hacks w HBO Max, a Hannah Einbinder, jedna z dwóch gwiazd programu, jest w domu w dzielnicy Silver Lake w Los Angeles i stara się nie panikować. Sama siebie określa mianem „samokrytycznej i nieco zapatrzonej w siebie performerki” i przypomina sobie, że przed premierą pierwszego sezonu w zeszłym roku wierzyła, że widzowie na pewno będą nią gardzić. I mimo że stało się wręcz przeciwnie – została nominowana do nagrody Emmy, wśród innych wyróżnień – po raz kolejny przygotowuje się na atak nienawistników. „To tylko niekończąca się pętla tego, co teraz rozumiem jako urojony rodzaj hiperkrytycznego myślenia” – mówi przez Zoom z wyłączoną kamerą, ponieważ, jak wyjaśnia, właśnie wróciła z zabiegu na twarz. „Wyglądam teraz jak psychol i nie chcę cię na to narażać, Rachel” – mówi najbardziej płaskim, beznamiętnym głosem.

W Hacks, Einbinder, lat 26, gra Avę Daniels, chronicznie przesadnie dzielącą się z innymi, biseksualną pisarkę komediową Gen Z, której obiecująca kariera telewizyjna została przerwana przez obraźliwy tweet. (Innymi słowy, została „odwołana”.”Zdesperowana w poszukiwaniu pracy Ava przyjmuje jedyną pracę, jaką może dostać: pisanie dowcipów dla starszej komiczki stand-upowej z Las Vegas o imieniu Deborah Vance, granej przez legendarną aktorkę Jean Smart (70 lat), znaną z ról w takich serialach jak Designing Women, Frasier, i ostatnio Mare of Easttown, który był emitowany na HBO w tym samym czasie co Hacks i przyniósł jej jedną z dwóch nominacji do nagrody Emmy w tamtym sezonie. Akcja serialu toczy się jak w platonicznym rom-comie, a napięcie i czułość między tym nieprawdopodobnym międzypokoleniowym duetem napędzają narrację. Na poziomie bardziej meta, widok kultowej Smart udającej komika stand-upowego naprzeciw Einbinder, prawdziwej komiczki stand-upowej w jej pierwszej roli aktorskiej, sprawia, że Hacks fascynuje do oglądania. Smart wspomina, że kiedy przybyła na plan, by rozpocząć zdjęcia, „pomyślałam sobie: 'O Boże, ta dziewczyna profesjonalnie zajmuje się stand-upem! Co ona sobie pomyśli, kiedy ja będę tam występować?” (Wszystko się udało: Smart była tak wiarygodna, że zdobyła za swój występ nagrodę Emmy)

d

Ryan Pfluger

Pierwszy sezon serialu, ze względu na ograniczenia Covida i charakter fabuły, był osadzony w Las Vegas, ale kręcony głównie w Los Angeles. Nakręcony w świecie po szczepionce sezon drugi, którego premiera odbyła się 12 maja, sprawia wrażenie bardziej rozbudowanego. Pojawia się w nim dzika podróż w stylu Thelmy i Louise, szerszy wachlarz lokacji i większa obsada postaci drugoplanowych, takich jak „Weed”, wojowniczy menedżer drogowy grany przez Laurie Metcalf. W trakcie sezonu Deborah i Ava pracują nad nowym materiałem, zmagając się ze swoimi skomplikowanymi relacjami, a jednocześnie przemierzają kraj w wypucowanym autobusie turystycznym. To wszystko sprawia wrażenie rzadkiego spojrzenia za kurtynę na realia trasy koncertowej komika stand-upowego. Bycie w trasie „to tak specyficzne doświadczenie, a [the writers] świetnie je oddał” – mówi Einbinder.

Dorastając w przemyśle rozrywkowym – jej matka, Laraine Newman, była członkiem oryginalnej obsady Saturday Night Live, a jej ojciec, Chad Einbinder, jest aktorem i scenarzystą komediowym – Einbinder zawsze myślała, że będzie robić w życiu coś innego. „Jest we mnie trochę z przekory” – mówi, dodając, że wiedziała wszystko o tym, jakie psychiczne żniwo show-biznes zebrał w jej rodzicach, którzy poznali się w Anonimowych Alkoholikach. W swoim najnowszym pamiętniku, zatytułowanym May You Live in Interesting Times opisuje swoje zmagania z uzależnieniem od narkotyków i zaburzeniami odżywiania i mówi, że codzienne doświadczenie podwożenia dzieci na zajęcia pozaszkolne było „zasłużoną odznaką normalności”, po życiu spędzonym „na byciu narkomanką – a co gorsza, aktorką – dwóch rzeczy, na które, spójrzmy prawdzie w oczy, społeczeństwo patrzy z góry”

d

W dzieciństwie u Einbinder zdiagnozowano ADHD, a jej energia znalazła ujście w cheerleadingu. („Spłodziłam najrzadszy z kwiatów: żydowską cheerleaderkę” – pisze Newman w swoim pamiętniku) W szkole średniej Einbinder mówi, że była naćpana Adderallem, bez prawdziwego kierunku, po prostu skupiona na „próbie przetrwania w społeczeństwie” Miała obsesję na punkcie wiadomości, codziennie rano czytała „New York Timesa” od deski do deski, a w nocy oglądała MSNBC. W college’u na Uniwersytecie Chapmana studiowała dziennikarstwo radiowo-telewizyjne, ponieważ „myślałam, że chcę być prezenterką wiadomości politycznych” – mówi, czekając na puentę. „Potem zdałam sobie sprawę, że po prostu podkochiwałam się w Rachel Maddow” (Potem kolejna puenta: „Nie powinienem był mówić 'zadurzyłem się’, czas przeszły, ponieważ to wciąż się dzieje, to zauroczenie”)

Na ostatnim roku studiów, podczas pracy na planie filmu studenckiego, Einbinder nawiązała rozmowę z innym studentem, który był przewodniczącym Chapman improv team. Zauważywszy, że Einbinder jest zabawna, kolega namówił ją, by spróbowała swoich sił. Tak też zrobiła. Podczas pracy nad komedią wszystko stało się jasne. „Zrozumiałam, że moja dziwna chemia w mózgu mogła mnie doprowadzić tylko do tego jednego” – mówi. Po ukończeniu szkoły w 2017 r. powiedziała rodzicom, że chce robić karierę jako stand-up comedy. Wspierali ją, ale też byli nieco zaniepokojeni. „Mówili: 'Powodzenia! Do zobaczenia po drugiej stronie” – wspomina. „Wiedzieli, że to bezlitosna branża, która rujnuje więcej istnień, niż nie rujnuje”

d

Pracując na co dzień w Alfred Tea Room w Zachodnim Hollywood, Einbinder zaczęła rozwijać swoją sztukę. W nocy chodziła do klubów komediowych, gdzie głównie wyśmiewała się z własnych nerwic. Kilka lat później, gdy jej rutyna stała się bardziej solidna, zaczęła brać udział w przesłuchaniach do ról telewizyjnych. Nic się nie zmaterializowało. „Pomyślałam sobie: 'Chyba nie jestem dobrym aktorem'” – mówi. Jednak na scenie komediowej wszystko zaczęło się układać. Po występie w małym podziemnym klubie w 2019 r. odezwał się do niej booker z The Late Show With Stephen Colbert, który zaprosił ją do nagrania odcinka. Kiedy w końcu wyemitowano go kilka miesięcy później, Colbert przedstawił Einbinder jako „komika stand-upowego debiutującego w telewizji sieciowej” Jak na kogoś tak pogrążonego w zwątpieniu w siebie i tak młodego – była wówczas najmłodszym komikiem, który kiedykolwiek wystąpił w programie – wyglądała na zdumiewająco opanowaną, jej ruchy były powolne i przemyślane, a monolog wygłaszała w stylu poety beatowego. Po wyjawieniu publiczności, że jest biseksualna, ale woli umawiać się z kobietami, porównała mężczyzn do Las Vegas. „Pojawiam się. Tracę wszystko, z czym przyszłam. Ślubuję, że nigdy więcej tam nie wrócę. A sześć miesięcy później mówię: „Jedźmy do Vegas”

Powyższe materiały zostały zaimportowane z serwisu YouTube. Te same treści można znaleźć w innym formacie lub uzyskać więcej informacji na stronie internetowej.

Sześć miesięcy po nagraniu segmentu, mniej więcej w czasie jego emisji, Einbinder znalazła się w stanie umysłu Vegas z różnych powodów: czytała „strony” – w języku branżowym odnoszące się do części scenariusza dawanego aktorom na przesłuchania do Hacks. Pamięta, że była całkowicie oczarowana tym, co napisano. Po ponad roku przesłuchań do ról w różnych programach telewizyjnych, „nawet nie wiem, jak opisać, jak ogromna i kolosalna była różnica w stosunku do wszystkiego, co czytałam wcześniej” – mówi. Po pierwsze, nigdy wcześniej nie brała udziału w przesłuchaniach do roli, która byłaby autentycznie zabawna. „Czytając scenariusz, śmiałam się, a mój mózg pracuje tak, że myślałam: 'Potrzebuję tego! A sekundę później pomyślałam: 'Nie dostanę tego'”

To poczucie rezygnacji, wewnętrzna pętla, która podpowiadała Einbinder, że nie ma szans, by kiedykolwiek dostała tę rolę, uwolniła ją, by dać upust podczas pierwszego przesłuchania. Czytając tekst do sceny, w której Ava i Deborah spotykają się po raz pierwszy w absurdalnie bogatej rezydencji Deborah w Las Vegas, Einbinder zdecydowała się na improwizację. Ad libbingowała tekst o tym, że „przyleciała tu liniami lotniczymi Spirit fuckin'”, który znalazł się w ostatecznym scenariuszu. Trzej prowadzący program, Lucia Aniello, Paul W. Downs i Jen Statsky, zadzwonili do niej, by powiedzieć, że podobało im się jej przesłuchanie i zachęcili ją do większej improwizacji, kiedy znów się spotkają.

Do tego czasu scenarzyści przesłuchali setki młodych kobiet – w większości profesjonalnych aktorek, choć mieli nadzieję, że uda im się obsadzić komiczkę. „Hannah wniosła coś, co wydawało się tak prawdziwe” – mówi Aniello. „Napisaliśmy bardzo specyficzną postać: biseksualną pisarkę, która mówi niewłaściwe rzeczy w niewłaściwym momencie, ale jest surowa i szczera, a Hannah ma w sobie coś tak autentycznego, że wierzy się w każdą jej część”

Kilka dni po pierwszym przesłuchaniu w USA wybuchł koronawirus i Einbinder odkryła, że jej życie staje się jeszcze bardziej podobne do życia Avy. Komedia stand-upowa całkowicie zanikła. Scenarzyści Hacks wstrzymali castingi, pisząc pozostałe odcinki sezonu. Kiedy Los Angeles zostało zamknięte, „jedyną rzeczą, z którą miałam styczność w kontekście komediowym, było to przesłuchanie” – wspomina. Przez trzy miesiące między przesłuchaniem a pierwszą rozmową zwrotną – przeprowadzoną przez Zoom z powodu ograniczeń Covid – „myślałam o tym, czytałam i czytałam ponownie”

Ostatecznie Einbinder była jedną z trzech potencjalnych Avas – pozostałe dwie były profesjonalnymi aktorkami – które zostały zaproszone do wzięcia udziału w teście ekranowym ze Smartem. Einbinder była podekscytowana możliwością występu na żywo przed grupą ludzi, czego nie miała okazji robić od miesięcy, ale także nie mogła się doczekać spotkania ze Smartem. W noc poprzedzającą test ekranowy Smart zadzwonił do niej, by uspokoić jej nerwy. „Chciałem, żeby czuła się komfortowo, bo wiem, jak to jest być w takiej sytuacji” – mówi Smart, który wcześniej obejrzał kilka komedii Einbinder i uznał je za „wyjątkowe i zabawne” Kiedy Einbinder przybyła na scenę dźwiękową Paramountu, scena – zupełna ciemność, z wyjątkiem dwóch oślepiających reflektorów na dwóch krzesłach oddzielonych pleksiglasową przegrodą – była tak „hiperbolicznie przerażająca”, że – jak mówi – zażartowała do prowadzących program, iż wreszcie zrozumiała, o co tu chodzi: to wszystko „tylko podstęp”, żeby mogli ją zamordować.

Ale kiedy Einbinder i Smart zajęli swoje miejsca i zaczęli czytać do swoich ról, poczuła znajomą energię ciemnego klubu nocnego, podnoszące na duchu odgłosy śmiechu prowadzących na widowni. „To była najdłuższa chwila bez występu od czasu, kiedy zaczęłam występować w stand-upie” – mówi Einbinder, która wyszła z próby z uczuciem „euforii” i po raz pierwszy otworzyła się na możliwość, że być może dostanie tę rolę, „a jeśli nie, to było zajebiście” Smart powiedziała producentom, że jeśli chodzi o nią, to Einbinder jest jej najlepszym wyborem. „Ludzie często o tym mówią, ale nie da się podrobić chemii, a oni ją mają” – mówi Aniello. „Mieli ją od pierwszej chwili, kiedy zaczęli czytać scenę naprzeciwko siebie i nadal ją mają”

d

Pierwszy sezon Hacks był najlepszym wynikiem dla HBO Max – konsekwentnie plasując się w pierwszej dziesiątce najczęściej oglądanych tytułów spośród wszystkich dostępnych treści – a także sensacją dla krytyków, zdobywając 15 nominacji do nagrody Emmy i wygrywając trzy. Krytycy zauważyli, że Einbinder potrafi stawać w szranki ze Smartem i chwalili jej surową, emocjonalną grę. Chociaż nie zdobyła nagrody Emmy w swojej kategorii (Najlepsza aktorka drugoplanowa w komedii), to kiedy Smart wygrała, podziękowała „niewiarygodnej obsadzie, której przewodziła Hannah 'Mindbender’ Einbinder”, a oczy jej partnerki zalały się łzami. Kiedy wspominam ten moment, głos Einbinder się załamuje. „Na pewno łatwo ulegam emocjom, ale szczególnie wtedy, gdy chodzi o Jean” – mówi. „Ona jest dla mnie jedną z najważniejszych osób”

Ich związek poza ekranem był w pełni widoczny w kwietniu, kiedy Einbinder wygłosiła przemówienie podczas ceremonii odsłonięcia gwiazdy Smarta na Hollywood Walk of Fame. „Uwielbiam się z tobą śmiać. Uwielbiam krzyczeć na ciebie. Uwielbiam z tobą płakać. Każdy dzień z Tobą sprawia, że jestem lepsza” – powiedziała szczerze do tłumu, po czym podniosła teczkę z napisem „Śluby weselne” i przeprosiła, że przez przypadek wygłosiła niewłaściwą mowę. Smart się roześmiał. „Rozśmieszanie Jeana to mój główny motyw” – mówi Einbinder.

Teraz, kiedy Einbinder ma już za sobą cały sezon i cykl rozdań nagród, Aniello mówi, że „naturalnie ma więcej pewności siebie, co pozwoliło jej być nieco luźniejszą” w drugim sezonie, wygłaszając kwestie, które scenarzyści uznali za tak zabawne, że znalazły się w ostatecznym szlifie. Smart zauważył, że Einbinder była tym razem nieco bardziej zrelaksowana podczas kręcenia zdjęć, mówiąc: „Myślę, że od początku była doskonała, ale wiele osób mówi, że jest coraz lepsza.”

Jej moda pozasłużbowa również stała się lepsza. Einbinder ubierała się tak bardzo podobnie do swojej postaci Hacks, że wiele ubrań Avy – Doc Martensy, flanelowe koszule, Levi’s w stylu vintage, kurtki pracownika stacji benzynowej, itp. pochodziło z szafy Einbinder. Obecnie, dzięki współpracy ze stylistą gwiazd Kevinem Ericsonem, Einbinder ma więcej zabawy z ubieraniem się i opracowuje szykowny, inspirowany męską odzieżą styl. Na marcowej gali Independent Sprit Awards pojawiła się w kolorowym garniturze Paula Smitha, do którego dobrała zrobiony na zamówienie krawat bolo w kształcie żydowskiej gwiazdy. („Jestem potomkiem żydowskich hodowców bydła. Ten jest dla mojego pradziadka, Harry’ego Newmana” – napisała w podpisie na Instagramie Rodarte, dom projektowy z Los Angeles, sfotografował ją do swojej kolekcji jesień/zima 2022 w bladoniebieskiej sukience z falbanami, z rękami ułożonymi nad głową jak baletnica. Spodnie typu vintage Givenchy, które miała na sobie podczas niedawnego występu w programie Jimmy Kimmel Live przyniosły jej wyróżnienie w zestawieniu najlepiej ubranych celebrytów na Vogue.com. „Wcześniej, od czasów liceum, zawsze ubierałam się tak samo” – mówi. „Ale praca z Kevinem otworzyła przede mną zupełnie nowy świat. To jest jak zabawne, cudowne hobby, które sprawia, że czuję się bardziej sobą”

d
„Wcześniej, od czasów szkoły średniej, zawsze ubierałam się tak samo” – mówi. „Ale praca z Kevinem otworzyła przede mną zupełnie nowy świat”.

Getty Images

Teraz, gdy przygody Avy i Deborah rozwijają się na ekranie, Einbinder przygotowuje się do wyruszenia w drogę także w prawdziwym życiu. W czerwcu rozpoczyna wielkomiejskie tournée komediowe, którego kulminacją będzie dwutygodniowy występ w Londynie we wrześniu. Ma nadzieję, że do tego czasu jej godzinny program będzie na tyle dopracowany, że będzie można go zaprezentować „strażnikom”, jak sama mówi, w ramach tego, co – miejmy nadzieję – będzie jej kolejną wielką rzeczą: godzinnym specjalnym programem komediowym.

Minęło około dziewięćdziesięciu minut od momentu, gdy zaczęliśmy rozmawiać. Uznałem, że to, co działo się na jej twarzy na początku naszej rozmowy, prawdopodobnie już się uspokoiło, jeśli w ogóle było takie złe na początku. „Czy możemy włączyć nasze kamery? Pytam. I nagle pojawia się ona, jej skóra po zabiegu twarzy jest promienna. Ma na sobie czerwony t-shirt z napisem „Brody” czcionką Coca-Coli, który, jak tłumaczy, jest hołdem dla Brody’ego Stevensa, „komika komika komików”, który zmagał się z problemami psychicznymi i zmarł śmiercią samobójczą w 2019 roku. „Ale ze mnie niezdara” – mówi.

Einbinder może być teraz prawdziwą aktorką, ze stylistą gwiazd, regularnymi występami na czerwonym dywanie i większą łatwością radzenia sobie z życiem na planie filmowym, ale wydaje mi się, że jej koszula to tylko kolejny dowód na to, że w gruncie rzeczy jest komikiem stand-upowym. Jest częścią społeczności ludzi, którzy z wielu złożonych powodów czują się zmuszeni do obnażania swoich dusz przed nieznajomymi. Kiedy mówię jej, że moim zdaniem występowanie w stand-upie może być heroiczne, odrzuca ten pomysł. „To wynika z chorej desperacji. Większość ludzi nie jest tak skonstruowana, jak my jesteśmy skonstruowani” – mówi. „Stand-uperzy są po prostu jak 'Potrzebujemy tego!’ Potrzebujemy tej zewnętrznej walidacji, bo nie ma nic innego, co mogłoby nam się podobać.”

Ta zawartość jest tworzona i utrzymywana przez osobę trzecią, a następnie importowana na tę stronę, aby ułatwić użytkownikom podawanie adresów e-mail. Więcej informacji na temat tej i podobnej zawartości można znaleźć na stronie piano.io

Related Articles

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button