Odkąd Elon Musk kupił Twittera, platforma była w ciągłym stanie szału, z niektórymi z największych reklamodawców opuszczających stado. Podczas gdy pokos użytkowników uciekł do gniazda w alternatywnych platform, takich jak Mastodon, Hive Social, Post.News i wkrótce uruchomić rozlewu, wielu marketerów powiedzieć, że są na ogrodzeniu o tym, czy będą przestrzegać.
To nie znaczy, że nie ma ciekawości wokół tego, co Twitter alternatywy może być. „Ale ostatecznie, nie ma logicznej alternatywy dla Twittera w tym czasie, bez względu na wyzwania z bezpieczeństwa marki i niepewności na platformie”, Greg Swan, Chief Creative i Strategy Officer w Social Lights, Minneapolis agencji social media, powiedział w pisemnym oświadczeniu do Digiday. „Czy w najbliższych latach pojawi się inna platforma, która będzie priorytetem? Tak. Która z nich pozostaje do przewidzenia”
W odróżnieniu od gorączki złota TikTok, w której marki rzuciły się do tworzenia obecności i bycia pierwszym na krótkometrażowej aplikacji wideo, parcie niektórych marek do opuszczenia Twittera nie było tak doniosłe, nawet z wcześniej wspomnianym przewrotem. W rzeczywistości, wiele agencji social media powiedzieć, że są w trybie wait-and-see, wahając się polecić alternatywne aplikacje do klientów, biorąc pod uwagę, że wiele alternatyw jeszcze nie oferują infrastrukturę reklamową, zweryfikowane numery użytkowników, ramy bezpieczeństwa marki lub wolumenu publiczności, że naprawdę wyzwania Twitter. Co więcej, niektórzy marketerzy zobaczyć korzyści z reklamy na Twitterze przewyższające ryzyko.
„Platformy, które są pozycjonowane lub pozycjonują się jako zamiennik Twittera, są postrzegane jako mniej atrakcyjne wśród naszych bardziej odważnych klientów, ponieważ nie jest od razu oczywiste, że mają one znaczenie dla publiczności” – powiedziała Liz Cole, dyrektor wykonawczy i szef działu społecznego w USA w VMLY&R. Agencja nie korzystała jeszcze z żadnej z wymienionych aplikacji w imieniu swoich klientów. „Z perspektywy operacyjnej, nawet te nasze marki, które zrobiły duży gigantyczny krok w tył od Twittera, światła nie są w żaden sposób wyłączone” – dodała.
’Żadna inna platforma nie będzie Twitterem’
Pod koniec ubiegłego roku, biznesowy potentat Musk rozpoczął swoje przejęcie Twittera, płosząc zarówno reklamodawców, jak i użytkowników masowymi zwolnieniami, przeglądem weryfikacji, przywracaniem zakazanych kont i uruchamianiem pozornie niekończących się zmian platformy i polityki. Że turbulencje stworzył tylko wystarczająco dużo miejsca dla challengerów, aby wejść do walki, jak Mastodon, zdecentralizowanej sieci społecznej składającej się z niezależnych serwerów, platform mikroblogowych, takich jak Hive Social i Post.News, a Spill, nowa sieć społeczna uruchomiona przez byłych pracowników Twitter. Nawet Twitter założyciel Jack Dorsey ogłosił plany dla nowej firmy social media o nazwie Bluesky Social.
Na początku wahadło się zakołysało i w odpowiedzi użytkownicy zagrozili, że opuszczą Twittera na rzecz innych platform (głównie Mastodon, jednej z alternatyw najbardziej zbliżonej do Twittera). Użycie Mastodon wzrosła 6,380% na całym świecie między 15 października i 26 października, a następnie między 27 października i 7 listopada, po Musk przejęcia, na Sensor Tower i eMarketer.
Ten gwałtowny wzrost ustąpił wkrótce po tym, jak wielu zgłosiło, że aplikacja nie jest przyjazna dla użytkownika. Jednak wahadło najwyraźniej nie wahał się wystarczająco daleko, aby zachęcić więcej użytkowników do porzucenia Twitter. Dla niektórych, zmiany Musk nie są na tyle złe, aby popchnąć ich do ucieczki i zbadania mediów społecznych w dużej mierze nieznanej granicy Twitter alternatywy.
„Każda platforma może być alternatywą dla Twittera, tak jak przekonali się konserwatyści, gdy przenieśli się na platformy takie jak Gab, Gettr i Minds, gdy zostały zawieszone i zbanowane na Twitterze w zeszłym roku” – powiedział Baruch Labunski, dyrektor generalny Rank Secure, agencji SEO i marketingu cyfrowego. „Jednak żadna inna platforma nie będzie Twitterem”
Per Labunski, porzucenie Twittera, aby zainwestować czas i wysiłek w alternatywną platformę oznacza utratę już zbudowanej społeczności tylko po to, aby musieć zbudować nową od podstaw, która może nie odzwierciedlać poprzedniej publiczności. „Nie zamierzam wprowadzać żadnych zmian ani ograniczać czasu na żadnej z platform. Twitter zebrał wielu ciekawskich gapiów, więc jest to dla mnie bardziej wizualna obecność” – dodał.
I Łabuński się nie myli. Tylko w okresie sześciu miesięcy od lipca do grudnia 2022 roku średnia miesięczna liczba wizyt na Mastodonie wyniosła 3,2 mln, na Hive było ich 478 tys. a na Post.News 1,5 mln – wynika z danych SimilarWeb. Liczby te są dalekie od 450 milionów miesięcznych aktywnych użytkowników marketerów dostać z Twittera. Więc z tych alternatywnych platform każdy nadal próbuje skalować swoje numery użytkowników, to oczywiście zajmie znacznie dłużej, aby zbudować bogate zwolenników.
Beyond Twitter alternatywy, jest bufet platform mediów społecznych do wyboru, począwszy od TikTok do Discord. Nie wspominając, Twitter nadal istnieje i marketerzy mogą wrócić do platformy, jeśli tak zdecydują. Oznacza to, że marketerzy muszą być selektywne, jak spędzają swój czas i pieniądze, zwłaszcza, że prognozowana niepewność gospodarcza ma dolarów reklamowych pod kontrolą bardziej niż kiedykolwiek.
Going organic on Mastodon
Chociaż nie ma wyraźnego zwycięzcy w wyścigu potencjalnych alternatyw Twitter, Mastodon wydaje się być piquing najbardziej interesujące, biorąc pod uwagę jego podobieństwa do Twitter. W rzeczywistości, zmiany Musk wysłał nawet niektóre Twitter założycieli do Mastodon, według Bloomberg.
Marketerzy w Verasoni Worldwide, Smartly.io i agencji social media Battenhall eksperymentowali z Mastodonem. „Dla nas, patrząc na wzrost Mastodon, to było naprawdę pomóc wszelkich marek, że jest po tej społeczności tech, aby je znaleźć”, powiedział Drew Benvie, dyrektor generalny Battenhall. „Z tego, jak widzimy, z tego, że używaliśmy [the alternatives], Twitter i Mastodon [do] naprawdę dobrze obok siebie”
Benvie powiedział, że większość strategii Mastodon jest organiczna, w której rzecznicy firmy tworzą obecność na platformie, aby połączyć się z ich docelową publicznością. Ale z tak wieloma niewiadomymi na temat platformy, jest więcej słuchania i uczenia się, które muszą się zdarzyć, aby uniknąć jakichkolwiek złych graczy lub szans na zdenerwowanie społeczności Mastodon, dodał.
Kanały second-tier
Jeszcze przed Muskiem, Twitter został wyzwany z utrzymaniem zainteresowania reklamodawców, czy to w sensie płatnym, czy organicznym. Oznacza to, że udział Twittera w dolarach reklamowych i wysiłkach strategicznych palił się w porównaniu z innymi ustalonymi aplikacjami, takimi jak Instagram, Facebook i TikTok. Nawet wśród użytkowników, liczby Twittera spadły za YouTube, Facebook, Instagram, Pinterest, Snapchat, a nawet LinkedIn. W 2021 roku Pew Research podał, że 23% dorosłych Amerykanów regularnie korzystało z Twittera. W przypadku Facebooka liczba ta jest znacznie wyższa w porównaniu, na poziomie 69% dorosłych Amerykanów korzystających z aplikacji.
Od czasu wykupienia Twittera i exodusu niektórych reklamodawców pod koniec ubiegłego roku, utrzymujące się pytanie było: Gdzie są reklamy dolarów idzie? Okazuje się, że odpowiedź jest wszędzie.
Według marketerów, niekoniecznie wydaje się istnieć korelacja pomiędzy klientami odchodzącymi od Twittera, a klientami idącymi w kierunku platform podobnych do Twittera. Zamiast tego klienci agencji proszą o zbadanie i zainwestowanie w już ustalone platformy, takie jak Reddit, TikTok czy Meta.
„Większość moich klientów nie szuka koniecznie zastąpienia Twittera jednym z nich, ale chce dodać kilka innych platform do swojej listy strategii” – powiedział Labunski. „To może spowodować, że z czasem mniej wysiłku pójdzie na Twittera, ale będziemy musieli zobaczyć, gdzie platforma idzie”
Do Mark Lainas, prezes agencji cyfrowej Canvas United, to przemawia w kierunku obecnego trendu fragmentacji mediów społecznościowych. Innymi słowy, jest więcej społeczności internetowych zbudowanych na różnych platformach, dla których marketerzy będą musieli rozważyć strategie mediów społecznościowych.
„Kiedy wycofujemy się z inwestycji w Twittera, są one właściwie logicznym następnym krokiem, aby przejść i zrobić test i nauczyć się go”, powiedział Lainas, odnosząc się do platform takich jak Reddit i TikTok. „Zwycięzcy będą niekoniecznie te nowe kanały społeczne start up, ale faktycznie, niektóre z tych kanałów drugiego rzędu na wielu planach mediów społecznościowych”